Berättande & dans

Muntligt berättande/storytelling är ett område jag ägnat mycket tid och intresse åt. Jag har använt det muntliga berättandet med ungdomar i skolan. Vi har jobbat med hur man bygger upp en god berättelse och hur man framför den så att människor lyssnar. Att öva muntligt berättande är också ett väldigt roligt och effektivt sätt att erövra det svenska språket.

Inom ledarskapsutbildning har jag haft uppdrag i konsten att bygga upp och framföra en berättelse.

År 2001 fick jag stipendium från Skandias Idéer för livet för mitt arbete med muntligt berättande med ungdomar på gymnasiet. Projektets namn var Livsberättelser vid lägerelden.

Iliaden, Odysséen, nordisk mytologi, Tusen och en natt och muslimska legender är exempel på berättelser jag framträtt med i skolor, på fester och festivaler.

Abrahams barns pedagogik verkar för religiös och kulturell samexistens och utgår från gemensamma berättelser i judendom, kristendom och islam. Det ger en ingång till religionsundervisning som är uppskattad av många lärare på olika stadier.

Länk till Sigtunastiftelsen

Klezmer/Balkan/grekisk dans

På fester eller i en workshop lär jag ut danser till levande eller inspelad musik.  Dessa danser från olika delar av världen dansas med enkla steg i ring eller kedja, vilket betyder att alla kan vara med.

Under flera år var jag verksam i internationella folkdansklubben Gränslösa. Vi hade kurser och uppträdde och deltog i fester med bland annat grekiska och kurdiska föreningar.

Jag har deltagit i ett stort antal kurser i dans och berättande i Sverige, Danmark, Frankrike, Rumänien och England.

Länk till Nordisk Alba
Länk till Klezmer
Länk till Kajatrio